O projektu

Tváře komunity. Obrazy, symboly a performance pozdně středověkého a raně novověkého města (1400 – 1700)

Grantová agentura České republiky GAČR č. 14-25417S

Projekt financovaný Grantovou agenturou České republiky v letech 2014-16 se věnuje symbolické komunikaci v urbánním prostředí jižních Čech a přilehlých oblastí. Sedmičlenný tým historiků a historiků umění (včetně tří studentů dějin umění) zkoumá intervence v městském prostoru – fundace staveb, obrazů, symbolů, památek a dalších forem vizuální komunikace (rituály, fasády) – ve vybraných jihočeských a rakouských pohraničních městech. Projekt nahlíží tyto fundace a projevy jako prostředky sociální, kulturní a náboženské komunikace, které odrážejí jednak lokální vnitřní a vnější vztahy a identity městské komunity a jednak hegemonii určitého subjektu či korporace v městském prostoru.
Projekt má socio-kulturní rozměr. Měšťanské elity pozdního středověku a raného novověku využívaly širokou škálu vizuálních prostředků ke své reprezentaci v městském veřejném prostoru. Představitelé městských komunit prostřednictvím symbolického utváření veřejného urbánního prostoru skrze vizuální média – fundace církevních památek, výzdoby exteriérů a interiérů staveb, veřejně přístupných obrazů a předmětů v prostoru města a performancí nejrůznějšího typu – manifestovaly své politické a společenské ambice, formovaly historickou paměť města nebo vyjadřovaly svou konfesní příslušnost.
Projekt zdůrazňuje každodenní vizuální zkušenost jako důležitou součást pozdně středověké a raně novověké komunikace. Základním páteří výzkumu je studium přelomových a konfliktních období jednotlivých měst mezi lety přibližně 1400 a 1729. Tyto vycházejí jednak z lokálních podmínek (požáry, útoky, konflikty mezi vrchností a městem) a jednak z širšího kontextu politických a náboženských proměn, jež sledujeme od tvořících se uzavřených komunit přes vnitřně diferencovaná (často multikonfesní) společenství až po jejich disciplinaci na konfesně homogenní, ale stavovsky strukturované entity po Bílé Hoře. Opíráme se přitom o koncept konfesionalizace a koncept sebeurčení komunit pomocí symbolické komunikace, které odrážejí identifikace v ideologické i emoční rovině.

Hlavní lokality výzkumného zájmu
Tábor, Písek, Soběslav, Jindřichův Hradec, Slavonice, Dačice, České Budějovice, Český Krumlov, Freistadt, Weitra a Praha (ta byla doplněna cíleně vzhledem k její roli jako modelu, na kterém se zviditelňující strategie testovaly časně a v míře hlavního města)
Projekt spolupracuje s rakouskými odborníky na urbánní prostor (SFB Visions of Community P06 Social and Cultural Communities in Late Mediaeval Europe, IMAREAL Krems – Universität Salzburg). Pro studenty je projekt významnou možností se přímo podílet na výzkumu v oblasti humanitních věd.
V roce 2015 se v rámci projektu uskutečnila mezinárodní konference Faces of Community: Agency and Meaning in Urban Visual Communication, Central Europe 1400-1700 s účastníky z Čech, Moravy, Rakouska, Slovenska a Maďarska. V současnosti se připravuje výsledná publikace projektu pod názvem Faces of the Community: Images, symbols and performances in East Central European towns (1400-1700), která vyjde ve spolupráci s americkým nakladatelstvím odborné literatury Lexington Books v roce 2017.

Řešitelka tříletého projektu GAČR č. 14-25417S : PhDr. Kateřina Horníčková, PhD.
Spolupracovníci projektu: Doc. Dr. Michal Šroněk, CSc., PhDr. Bc. Jan Ivanega, Mgr. Kateřina Pražáková, PhD., Bc. Ivo Janoušek, Bc. Petr Adámek, Jana Doktorová
Kontakt: Dr. Kateřina Horníčková
Faces of Community Project
Institute of Aesthetics and Art History
Faculty of Arts
University of South Bohemia in České Budějovice
Branišovská 1160/31
370 05 České Budějovice
Czech Republic
Phone: +43681 84303539, +420 734335967

—————————————–
Faces of the Community: Images, symbols and performances in the late medieval and early modern towns (1400-1700)

Grant Agency of the Czech Republic project GAČR č. 14-25417S

Symbolic communication through seeing played an important role in pre-Modern and Early Modern urban communities. Families, groups, corporations and individuals were visualised through images, objects, rituals and symbols making medieval and early modern city culture one of presence and visibility; the same functioned as an expression of one’s place in the urban socio-cultural stratigraphy. Images and other visual expressions were thus an inseparable part of representing community and urban social networks. The project evaluates the role the visual culture played in performing identification and presentation of the self in the late medieval and early modern towns.
We analyse the function of images, symbols and performances in the urban public space to answer the question how these – as visual media – participated in the formation and expression of seigniorial, denominational, communal and individual identifications in the period from the Hussite wars to the early 18th century. It stresses seeing and visual presentation as important factors in urban public communication.
Focusing on the multifaceted nature of urban life in selected towns of South Bohemia in the period from the 15th to the early 18th century, the project studies the changing ways in which visual representations communicated individual, familial, religious and socio-cultural attachments, demonstrated urban hierarchy, and fostered memory. It views images, symbols and performances as visual objects in the urban space; they function as equally important media of expressing communal, corporative and personal attachments, just as texts do.
It adopts a case study approach and long-term view to illuminate the development of urban symbolic communication on a micro-historical level over a period of intense social, political and religious transformation from medieval to modern society. The long-term time frame is chosen to illustrate the development from the late medieval expressions of urban and religious attachments through the individual and familial commissions of the sixteenth century to the denominational exchange of the Konfesionalisierungszeit and it is concluded with the demonstration of the Catholic hegemony in the urban public space during the canonization of St. John the Nepomuk in 1729.

Main focus: South Bohemia (České Budějovice, Tábor, Písek, Soběslav, Jindřichův Hradec, Slavonice, Dačice), and the border towns between Austria and Bohemia (Weitra and Freistadt)
International cooperation: TWG Urban space SFB VISIONS OF COMMUNITY, University of Vienna/ Austrian Academy of Sciences (Dr. Elisabeth Gruber).
In fall 2015, international conference in the framework of the project Faces of Community: Agency and Meaning in Urban Visual Communication, Central Europe 1400-1700 took place in České Budějovice, University of South Bohemia, with almost twenty researchers from Central Europe dealing with urban culture of 15th – 18th centuries. Several studies have been published from the project, and, currently, a monograph on the symbolic communication in the towns of Central Europe is being prepared as the main project outcome.

Project principal investigator : PhDr. Kateřina Horníčková, PhD.
Team: Doc. Dr. Michal Šroněk, CSc., PhDr. Bc. Jan Ivanega, Mgr. Kateřina Pražáková, PhD., Mgr. Petr Adámek, Bc. Jana Doktorová, Bc. Veronika Polnická
Contact: Dr. Kateřina Horníčková
Faces of Community Project
Institute of Aesthetics and Art History
Faculty of Arts
University of South Bohemia in České Budějovice
Branišovská 1160/31
370 05 České Budějovice
Czech Republic
Phone: +420 389034878